Friday 1 May 2020

Ghostwriter, Pilihan Kerjaya Masa Kini

Terbaca tulisan seorang bapa di sebuah media sosial,

"Baby, ayah akan cari kerja sebelum baby lahir."

Macam itulah kurang lebih ayatnya. Tersentuh hati yang penuh rasa keibuan ni. Mami tarik nafas dalam-dalam.

Dalam situasi tak menentu berikutan wabak #Covid19, mencari pekerjaan mungkin bukan sesuatu yang mudah. Tambah pula dalam keadaan majikan sendiri kurang pasti berapa lama perniagaannya dapat bertahan.

Satu solusi yang boleh dicuba oleh ayah ini atau kalian yang mungkin menghadapi situasi sama adalah dengan mencari kerja yang boleh dibuat dari rumah.

Kerja secara freelance. Kerja sendiri.

#Ghostwriter adalah salah satu kerjaya yang sesuai. Mengapa?

1. Permintaan tinggi daripada banyak pihak seperti pemilik perniagaan, tokoh korporat, agamawan, ahli politik dan selebriti.

2. Bidang yang masih baru di Malaysia. Ramai yang kurang tahu tentang wujudnya servis menulis bagi pihak orang lain ini. Bermakna, peluang untuk kalian menerima tawaran menulis adalah tinggi.

3. Potensi untuk menjana pendapatan sehingga 5 angka jika kalian ada pengalaman dalam penghasilan dokumen-dokumen penting seperti SOP syarikat dan manuskrip buku.

4. Potensi menjana pendapatan 4 angka setiap bulan (Insya-Allah) jika kalian mahir menulis artikel dan content untuk media sosial. Sangat ramai yang perlukan ghostwriter untuk tugasan ini.

5. Pengalaman kerja terdahulu boleh digunapakai dalam kerja penulisan. Misalnya, kalian ada pengalaman menyediakan teks ucapan VVIP, menulis artikel untuk jurnal syarikat atau membuat slide presentation untuk dibentangkan dalam mesyuarat penting.

Pengalaman tu akan sangat membantu.

Cubalah!

BELAJAR LAGI TENTANG GHOSTWRITER

#mamiEffy
Ghostwriter juga. ❤

No comments:

Post a Comment

SERVIS PENULISAN GHOSTWRITER/COPYWRITER