Tuesday 20 February 2024

Tiang Cahaya Yang Luar Biasa

Gambar menunjukkan kejadian tiang cahaya di Rusia. Sumber: 9GAG di Pinterest.

Ketika diberitahu tentang projek buku bertemakan Siri Fenomena Alam yang bakal diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, yang terlintas di fikiran saya ialah tiang cahaya. Kebetulan pula sewaktu perbincangan bersama kumpulan Swaterbit Kids Books (SKB), ramai tertumpu kepada fenomena aurora yang popular. Jadi saya sedikit lega kerana tidak ada persamaan pilihan dengan sesiapa.

Bermula detik itu, saya membuat bacaan demi bacaan tentang fenomena tiang cahaya. Saya tahu ia banyak berlaku di luar negara. Namun setelah melakukan bacaan, barulah saya tahu rupa-rupanya fenomena tiang cahaya ini telah beberapa kali berlaku di Malaysia. Dan lebih menarik, ia kerap berlaku di bulan Ramadan. Bulan di mana umat Islam berpuasa serta melakukan solat sunat terawih dan bertadarus di malam harinya.

Berikut saya senaraikan beberapa artikel menarik berkaitan fenomena tiang cahaya yang luar biasa.







Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada semua yang singgah ke sini. Terima kasih!

No comments:

Post a Comment

SERVIS PENULISAN GHOSTWRITER/COPYWRITER