Friday 11 October 2019

Ghostwriter?

Semalam dalam satu komen di sebuah group di FB, mami beritahu yang mami adalah seorang #ghostwriter. Jana pendapatan dari rumah dengan kerja menulis.

Maka ramailah yang minta pm, nak tahu apa itu ghostwriter. Untuk komen di sana, mami sudah berikan jawapan. Alhamdulillah.

Ramai rupanya di kalangan kita yang masih belum tahu tentang ghostwriter ni. Ada yang macam tak percaya bila diberitahu tulis surat rasmi dan teks ucapan pun ada orang bayar penulis upahan.

"Surat rasmi saja kot? Bukan susah."

Ya, tak susah bagi yang ada kemahiran dan masa untuk menulis. Bagi yang tak ada kesempatan?

Itu baru surat rasmi. Macam mana pula dengan dokumen-dokumen lain seperti Profil Syarikat, Rancangan Perniagaan, Laporan Bulanan Syarikat dan sebagainya?

Malah untuk sebuah skrip drama TV pun ada yang ditulis oleh ghostwriter.

Melihat kepada senario tersebut, ternyatalah bidang ghostwriting ini masih sangat baru di Malaysia. Banyak peluang untuk menulis bagi pelbagai pihak.

Yang memerlukan khidmat ghostwriter bukanlah ahli perniagaan sahaja. Malah selebriti, agamawan dan ahli politik pun memerlukan khidmat seorang ghostwriter untuk memudahkan urusan mereka.

Banyak peluang untuk menulis, kan? Jomlah sertai Kelas Online Ghostwriter Junior untuk belajar lebih lagi tentang Ghostwriter.

Klik di sini Kelas Online Ghostwriter Junior

#mamiEffy

No comments:

Post a Comment

SERVIS PENULISAN GHOSTWRITER/COPYWRITER