Monday 8 July 2019

Guna ayat memujuk (sopan dan lembut) dalam copywriting.

Semasa menulis copywriting, seeloknya elakkan dari menulis sesuatu yang mencela prospek.

Contoh 1:

Eww, busuknya awak! Berpeluh, bau tengik. Rimaslah. Sakit hidung tau!

Tapi tak apa, dengan produk XYZ ni, masalah bau tengik awak tu pasti selesai. Tak adalah orang sakit hidung lagi!

Awak mesti guna produk XYZ. Mesti!
.
.
Ayat sebegini memang nampak tepat menusuk ke hati, namun ia boleh menyebabkan rasa kurang selesa pada prospek.

Cuba olah ayat yang lebih lembut, sopan tapi tetap menyasarkan prospek dengan masalah sama.

Contoh 2:

Bau kurang menyenangkan akibat peluh memang agak merimaskan. Siapa pun tak mau mendekat.

Tapi usah khuatir. Produk XYZ yang dirumus dengan ekstrak air mawar dan tawas ni, berkesan untuk atasi masalah bau akibat peluh.  Awak akan rasa lebih segar dan wangi sepanjang hari.

Macam kawan kita ni, Kak Suraya (bagi testimoni).
.
.
Contoh 1 atau 2 yang lebih selesa dibaca? Dan sekiranya kalian adalah prospek yang menghadapi masalah begini, penjual mana yang akan kalian hubungi?

Semoga ini membantu. Selamat menulis dengan gembira.

❤,
#mamiEffy
#Ghostwriter/#Copywriter

No comments:

Post a Comment

SERVIS PENULISAN GHOSTWRITER/COPYWRITER