Sunday 23 June 2019

Tulis perkongsian yang bermanfaat dan menghiburkan.

Menurut Bapa Viral Kebangsaan Tuan Khairul Hakimin, perkongsian yang dapat reaksi ❤ (love) atau 😆 (haha), engagement akan naik sebanyak 3%.

Manakala jika perkongsian kita banyak mengundang reaksi 😡 (angry) akan menyebabkan engagement menurun sebanyak 3% juga.

Jom hiburkan orang ramai dengan perkongsian penuh manfaat dan menghiburkan.

Tak perlu pura-pura kelakar jika itu bukan sifat kita. Tulis saja tentang apa yang kita lihat dalam kehidupan seharian. Olah jadi sebuah nukilan yang memberi impak positif.

Contohnya,

Kelmarin kami makan bersama-sama di Medan Ikan Bakar Umbai-Pernu. Sedap. Bagaimana nak olah ini menjadi sebuah perkongsian yang bermakna dan beri impak positif kepada pembaca?

Boleh saja diceritakan bahawa kami sekeluarga makan di kedai nombor satu, D'muara Ikan Bakar namanya. Masakannya sedap. Servisnya cepat. Tak perlu tunggu lama untuk makanan sampai. Harga juga berpatutan.

Ikan bakarnya dengan sambal kicap limau yang pekat, penuh perisa. Sangat serasi bila digabung bersama. Disatukan pula dengan sebungkus nasi lemak yang enak. Tambah menambat selera.

Jika ada yang mahu ke negeri Melaka, singgahlah ke Medan Ikan Bakar Umbai-Pernu, terus ke D'Muara Ikan Bakar. Pasti anda berpuas hati dan akan datang lagi. Insya-Allah.

> Pembaca dapat mengetahui lokasi untuk makan ikan bakar yang sedap dengan servis terbaik di Melaka. Itu sebuah maklumat yang bermanfaat.

> Jika disertakan gambar lebih baik. Supaya pembaca dapat melihat suasananya.

Mami tak letak gambarlah sebab ini posting tentang penulisan yang beri impak positif dan diolah dari aktiviti kehidupan seharian. Cerita makan ni contoh saja walaupun ia memang kejadian sebenar. Hehe.

Semoga ini juga bermanfaat dan dapat bantu kita menulis dengan lebih baik.

Selamat menulis.


#mamiEffy

No comments:

Post a Comment

SERVIS PENULISAN GHOSTWRITER/COPYWRITER