Monday 2 December 2019

Vantha Rajavathaan Varuven

Kelmarin kami tonton filem Vantha Rajavathaan Varuven, lakonan Silambarasan. Filem tamil dengan konsep action comedy dan bertemakan kekeluargaan.

Vantha Rajavathaan Varuven mengisahkan seorang cucu yang berjanji untuk menyatukan semula datuknya dengan anak perempuan beliau yang telah terpisah akibat kemarahan dan egois. Best jugalah ceritanya walaupun tak banyak lawan pun. Cerita kekeluargaan kan.

Kami tak banyak tonton filem lakonan Simbu (nama manja Silambarasan). Taktau lah kenapa. Tapi watak beliau sebagai Adhi dalam filem Vantha Rajavathaan Varuven ni tak boleh tolaklah. Kacak oi dengan jambang dan potongan rambut yang kemas.

Lakonan beliau pun bersahaja. Walaupun tidaklah semanis Vijay Sethupathi (tak boleh lawan mata redup dia), tapi masih terserlah kemachoan seorang hero. Dengan tubuh sasa dan raut wajah serius, Simbu boleh dikatakan agak kacak juga dalam filem ni (dari mata mami lah).

Untuk makluman filem ni adalah remake dari filem Telugu yang bertajuk Attarintiki Daredi (2013). Versi Telugu watak utama dilakonkan oleh Pawan Kalyan sebagai Goutham.

Dari filem ini, ada beberapa pengajaran yang boleh diambil.

1. Utamakan ibubapa. Terutamanya bila melibatkan hal besar seperti perkahwinan. Seeloknya dapatkan restu orangtua sebelum buat keputusan.

2. Sebagai ibubapa, cubalah fahami anak-anak. Beri peluang kepada anak untuk jelaskan apa yang mereka suka dan tanya adakah mereka setuju dengan sesuatu perkara yang kita putuskan. Anak-anak juga ada hak untuk memilih sebagaimana kita. Beri peluang.

3. Keluarga, marah macam mana pun mereka tetap keluarga. Kasih sayang tak akan pernah padam. Sekalipun terjadi sesuatu masalah, kasih dan rindu kepada sesama ahli keluarga akan selalu ada di hati masing-masing. Hanya kadangkala kita terlalu ikutkan rasa dan enggan menundukkan ego.

4. Kalau cinta, nyatakan. Usah pendam dan syok sendiri. Kalau cinta berbalas, hargai dan jaga baik-baik. Kalau sebaliknya, move on. Cinta tak boleh dipaksa. Nikmati hidup dan percayalah, bila tiba masa yang sesuai kita akan temui cinta yang ditakdirkan untuk kita.

Ini apa yang mami dapat. Kalau kalian dah tonton dan ada pengajaran lain yang kalian dapat, bolehlah kongsi juga. Mana yang baik, kita ikut. Yang tak elok, kita beringat.

Macam itulah.

#mamiEffy


No comments:

Post a Comment

SERVIS PENULISAN GHOSTWRITER/COPYWRITER