Tuesday 21 January 2020

Transkriptor, Salah Satu Servis Ghostwriter Yang Menarik

Antara job ghostwriter yang agak popular ialah menjadi transkriptor. Kerjanya adalah menyalin ayat-ayat dari audio atau video yang diberikan klien menjadi sebuah teks.

Transkripsi yang dihasilkan sama ada mempunyai gaya bahasa yang betul-betul sama dengan bahasa dalam audio atau gaya bahasa yang bersih dan mengikut tatabahasa yang betul. Ini bergantung kepada permintaan klien.

Ada juga klien yang mahu jadikan bahan dalam audio/video sebagai ebook mahupun buku fizikal.

Terdapat 2 bahagian tugasan di sini. Pertama, transkripsi audio menjadi teks. Kedua, mengubah teks yang disalin mengikut format manuskrip yang lebih kemas.

Ini termasuklah penggunaan bahasa dan penyusunan ayat yang lebih teratur, ditulis dengan font 12 Times New Roman atau Arial serta langkau 2 baris.

Kerja transkripsi biasanya dicaj antara RM100 ke RM150 bagi 30 minit audio/video. Manakala manuskrip pula dicaj sekitar RM40 per muka surat.

Transkriptor merupakan kerja yang menyeronokkan. Tambahan lagi, kita berpeluang berkongsi peluang menyebarkan kebaikan dari isi audio atau video ceramah yang tentunya berguna untuk manfaat orang ramai.

Menarik kan?

No comments:

Post a Comment

SERVIS PENULISAN GHOSTWRITER/COPYWRITER